Reisebrev fra Ragnar påsken 2005.

Jeg reiste sammen med Henry og Grete som er lærere i 6.klassene i år. Vi besøkte noen gode venner av dem som bor i Niš i Serbia. Tidlig torsdagsmorgen reiste vi fra Gardermoen med Czech Airlines. Vi mellomlandet i Praha. Her var også språket helt uforståelig for meg. Jeg tok et bilde av meg under et av skiltene der.

Vi fløy til Beograd. Der ventet to gode venner; Jugoslav og Robert. Det var en koselig overraskelse. Da slapp vi å humpe på buss i 3 timer ned til Niš. Vi skulle bo hos Jugoslav, og Robert var overraskelsen, som kom helt fra Pula i Kroatia bare for å treffe oss.

I Niš ventet Danijela, som er kona til Jugoslav, på oss. Det ble litt mye språk rundt meg, både serbisk, kroatisk, engelsk og norsk, så jeg gikk tidlig og la meg.

Fredag dro vi ut for å se Niš og litt av området + at vi skulle feire bursdagen til Robert.

Men aller først måtte vi registrere oss hos politiet siden vi bodde privat og ikke på hotell. Det var tungvint, jammen gla vi slipper slikt hjemme i Trysil. Først måtte vi i en bokhandel for å kjøpe flere skjemaer, alle med kyrilliske bokstaver, så måtte vi stille oss opp foran ei stor tavle og prøve å fylle ut alt. Det var vanskelig, også for Jugoslav og Danijela, som er fra Niš. Robert måtte også fylle ut skjema siden han er fra Kroatia.

Da vi omsider hadde fylt ut alt, fikk vi vite at vi måtte på andre siden av byen til en politistasjon der for å få levert papirene og få en liten lapp / kvittering som viste at vi var registrert. Puh! Tenk om vi hadde vært alene og ikke kunne verken språket eller bokstavene der! Vi hadde aldri klart oss. . .

Først dro vi for å se på noe de kaller for hodeskalletårnet. Det var helt makabert! Jeg måtte gjemme meg godt i armkroken på vennene mine og turte neste ikke se med det ene øyet en gang. I 1809 gjorde serberne opprør mot tyrkerne, som hadde tatt landet og hatt det i mange hundre år. Tyrkerne murte inn hodene på 952 serbere i tårnet for at resten av befolkningen ikke skulle tørre å gjøre opprør igjen. Nå er det nesten 60 hodeskaller igjen der. Veldig mange ble fjernet av slektninger for å begrave dem.

Vi kjørte forbi en typisk serbisk bondegård.

Vi kjørte deretter gjennom en stor canyon - Ѕіčеυαčка Klisura. (”Klisura” betyr ”kløft”.) Der tok vi en del bilder.

Vi stoppet i Niška Banja, et sted med varme kilder. Der var vi inne i ei ortodoks kirke. Den var lita, ingen sitteplasser. Det er fordi alle står under gudstjenesten. Presten vifter med røkelse hele tida. Det var masse bilder av helgener der. Det lå penger overalt. Det var til mennesker i nød.

Det er vanlig at folk tenner lys for levende og døde. Det gjorde vi også. Lysene sto i vannbad i to etasjer. Oppe tente vi lys for de som er i live, nede tente vi lys for de som var døde.

Bestefaren til Danijela var prest i ei slik ortodoks kirke.

Vannet i varmekildene her var radioaktive, noe som er godt for folk med ledd og muskel-lidelser. Derfor hadde de også flere sykehus og hoteller der. Akkurat mens vi var der var ikke vannet som vi kunne nå varmt. Det kom av alt smeltevannet fra våren som rant ut i det før det nådde oss.

Om kvelden spiste vi middag på en serbisk restaurant. På veggene hang det fine nasjonaldrakter.

Jeg spiste ćevapčići, som er en gammel matrett som stammer fra tyrkerne. Det er noen små kjøttruller som er veldig gode!

Jeg ble kjent med en kelner på restauranten.

Søndag reiste Robert tilbake til Pula i Kroatia. Det var litt trist å si ”ha det!” til han. Vi var blitt gode venner. Han var veldig flink til å ta meg med rundt, bære meg og beskytte meg når noe var litt skummelt.

Vi som ble igjen i Niš dro på biltur opp i fjellet der det var nokså mye snø. Jeg har nok av det i Trysil, så jeg sovnet. Da jeg våknet igjen var vi tilbake i byen og på tur til en isbar. Der hadde de meter på meter med deilige kaker og is i mange ulike smaker. Gjett om vi fråtset! Magen blir dessverre mye fortere mett enn øynene.

Vi behøver ikke tenke på pengene fordi alt er veldig billig for oss der nede. Ting koster omtrent det samme i dinarer som det gjør i kroner her hjemme, og vi får ti dinarer for en krone.

Om kvelden laget Jugoslav og Danijela deilig pizza.

Fikk besøk av søstera til Danijela og mannen hennes. De heter Ivana, kalt Kika, og Aleksandar, kalt Saša. Aleksandar har en bror som bor i Nord-Norge og er gift med ei norsk jente, det var morsomt å høre, syntes jeg.

Mandag tok vi det mer med ro. Vi var på skolen vi skulle besøke for å gjøre avtale med dem. Dette var noe jeg gledet meg kjempemye til! Vi vandret også litt rundt i byen og kikket på hva de har i butikkene der.

Tirsdag dro vi på en spennende utflukt. Vi kjørte mot Kosovo og opp en hullete og smal fjellvei til en stor attraksjon som heter Djavulja Varoš. Det betyr ”djevelens landsby”. Dere må nesten se på bildene for å skjønne litt av det jeg snakker om. Høyt oppe i skråningen står ”djevlene”. Det er støtter av grus og stein med hatter av hard stein på toppen.

Henry og Jugoslav klatret opp på høyden for å kunne se andre siden. Der var det stupbratt ned og løs masse som lett kunne rase ut. Jammen godt ikke jeg klatret opp!

Det var nesten bare gamle folk igjen i området, for mange hadde flyktet fordi det var utrygt å bo der. Vi møtte også noen hunder, og jeg ble litt redd, for en av hundene virket ikke frisk, og den var sint. Jeg tenkte litt på en farlig hundesykdom som heter rabies, men det hendte ikke noe galt i det hele tatt.

Onsdag var vi på besøk på en skole i Niš som heter Sveti Sava. Først var vi sammen med mange elever fra 8.klasse. De er like gamle som de elevene i Norge som går i 9.klasse. I Serbia begynner de på skolen når de er 7 år.

Elevene var kjempekoselige og utrolig blide. Vi fortalte om Norge og om mine reiser rundt i verden.

Mange sa at de var rent misunnelig på meg som hadde reist så mye.  De vi fikk snakket med alene sa at de aldri hadde truffet noen som snakket et fremmed språk før. Vi var lenge sammen med dem.

Etterpå besøkte vi en 1.klasse. De var fryktelig søte og sjenerte, i alle fall i begynnelsen.

Der fortalte vi om meg og mye av det jeg har opplevd. De syns nok det var koselig at jeg hadde en kjæreste hjemme i Trysil.

Jeg klarte ikke å lese noe i skolebøkene her, jeg.

Gjett hvem som er midtpunktet her!

Ut på ettermiddagen dro vi ned til elva og hadde en Bar-B-Q i godværet. Vi grillet masse god mat. Aller best var det som er typisk serbisk: Pølsene deres og hamburgeren som de kaller for pljeskavica. Pljeskavica er mye bedre enn ”vanlig” hamburger!

Torsdag dro vi til Beograd. Vi skulle fly hjem på fredag. Bussturen til Beograd ble litt spennende, for bussen begynte å brenne. Det var heldigvis ikke så dramatisk, vi så ikke flammer. Etter et par timer fikk vi ny buss som fraktet frem.

Det var jammen spent å reise til Nis i Serbia. Det er så mye nytt å se og oppleve. Nytt land: Før het det Jugoslavia, men nå er landet delt i flere mindre land. Nytt språk: Serbisk, som jeg ikke forstår noe av. Jeg har da lært at takk heter hvala og bamse heter meda. Nytt alfabet: De bruker kyrilliske bokstaver. Noe som er helt umulig for meg å lese. Her ved dette gamle fredete treet er et skilt med kyrilliske bokstaver:

Her står det bamse med kyrilliske bokstaver: МЕДА.
Kanskje du vil lære å telle på serbisk? Da kan du prøve her:
jedan, dva, tri, četeri, pet, šest, sedam, osam, devet, deset.
Lett å lære tallet 3 i hvert fall - det heter akkurat det samme som i Trysil!

Serbisk musikk er ganske ulik den musikken vi pleier å høre på i Norge. Kanskje du kan høre litt serbisk musikk hvis du klikker her.

Til slutt vil jeg takke Grete, Henry og vennene deres i Serbia for at de tok seg så godt av meg! Jeg har fått mange nye venner, og lært mye som jeg vil lære videre til vennene mine i 3A!