Hva i all verden er det elevene i 2A er så oppslukt av?

Jo, Juul Arne er på besøk i klassen for å lære oss litt om golf. Selv om det bare er jeg som får bli med ham til Italia for å spille golf, er de andre elevene veldig interesserte også.

Lina og jeg følger også godt med når Juul Arne viser hvordan han bruker ei golfkølle. Vi lærte at de største køllene heter woods, og dem kan man slå veldig langt med. Den lille kølla som man slår ballen ned i hullet med, heter putter.

Her tar vi en titt på golfkøllene som jeg skal ha med meg til Italia:

Golfballen er helt hard, og den kan gå 250 km/t, så det er veldig farlig å bli truffet av en golfball. Derfor må alle som skal spille golf ta grønt kort, da lærer man seg spillereglene og hvordan man skal oppføre seg på en golfbane.

Juul Arne fortalte oss litt om golfbaner også. Stedet der man står og slår ut ballen, heter tee. Området rundt hullet heter green, og der er gresset klippet veldig kort, det kan du se på dette bildet. En bunker er en sandgrop, og det er ikke så lurt å slå ballen dit, for da er det vanskelig å få den videre! En ordentlig golfbane har 18 hull.

Alle elevene i klassen fikk prøve å putte en golfball inn i en kopp. Det var jammen ikke lett!

Vennene mine i 2A er veldig spent på om jeg klarer å ta grønt kort. Vi skal først på treningsleir i Strömstad i Sverige, og så går ferden videre til Milano i Italia. Jeg gleder meg vanvittig! - tenk å få bli med på en ordentlig guttetur!

~ ~ ~ ~ ~

Buongiorno! Come sta?

Hva i all verden betyr dette? Bli med meg på guttetur til Italia så skal jeg forklare deg. Nå er endelig dagen kommet, jeg skal av sted til Italia på en ordentlig guttetur sammen med Per Guttorm, Thorolv, Jens og Juul Arne. På turen skal jeg få være med på golfbaner og lære meg å spille golf. Hvis jeg er veldig flink, vil jeg kanskje klare å få meg Grønt kort. Dette er et bevis på at jeg kan det grunnleggende om regler, etikette, sikkerhet og hvordan man slår en golfball. Sikkerhet på en golfbane er veldig viktig, for hvis du ikke vet hvordan du skal oppføre deg på en golfbane, kan du bli truffet av en golfball, og det gjør visst veldig vondt.

Thorolv (venstre), Per Guttorm (midten), jeg og Jens tar en liten pause på banen i Strømstad.

Dag 1:

Jeg fikk ligge hos Juul Arne, for vi skulle reise allerede klokken 6 om morgenen. Jeg sov ganske dårlig, for jeg var veldig spent på turen og hvordan de andre guttene jeg skulle være sammen med var. De andre kom presis klokken 6. Guttene var veldig hyggelige og ønsket meg velkommen på tur. Jeg fikk sitte bak i bilen sammen med Juul Arne, og det syntes jeg var trygt og godt. De første 2 dagene av turen skulle vi ned til Strømstad i Sverige for å spille på en golfbane der. Jens har et eget hus der som vi bodde i, og huset ligger bare noen få kilometer fra Strømstad golfbane. Vi hadde bestilt starttid på banen klokken 13.00. På denne første runden skulle jeg ikke slå golf selv, men være med for å se hvordan de andre gjorde det. Jeg ble ganske imponert over noen av slagene, og jeg er helt sikker på at de lengste slagene gikk nesten 250 meter. Noen ganger gikk ballen ikke dit guttene ville, og da så jeg at de ble litt sinte på seg selv.

En golfbane har 18 hull og består av noe som heter par 3, par 4 og par 5 hull. Enkelt forklart skal en som er veldig god i golf kun bruke 3 slag på et par 3 hull, 4 slag på et par 4 hull og 5 slag på et par 5 hull. For å gjøre spillet litt vanskeligere, er det på banene laget noen groper som det er fylt sand i, og disse kalles for bunkere. I tillegg er det også ofte bekker og vann på en golfbane. Som du sikkert forstår er det dumt å få ballen i sanden eller vannet, for da er det vanskeligere å slå ballen videre. Men selv de beste golfspillerne i verden slår ballen sin i slike hindringer.
Vi brukte litt over 4 timer på hele runden, og selv om jeg fikk sitte i bagen til Juul Arne, var jeg ganske sliten etterpå. Det var godt å komme tilbake til huset og få seg noe godt å drikke og spise. Jeg la meg tidlig, mens de andre satt oppe litt lenger for å planlegge neste dags spill.

Gutta er blide og synes jeg klarer meg fint på golfbanen!

Dag 2:

Også i dag skulle vi spille på banen i Strømstad. Før vi gikk ut skulle vi varme opp, og jeg hadde med mitt eget golfsett som jeg brukte. Jeg syntes selv jeg lærte ganske mye første dagen av de andre, men da jeg skulle begynne å slå baller selv var det vanskelig å treffe ordentlig. Men etter litt instruksjon synes jeg at det gikk mye bedre. Selv om jeg ikke hadde tatt prøvene til Grønt kort ennå, skulle jeg forsøke å slå noen baller på runden jeg også.

Ser dere hvor spent jeg er?
Hilde, dama til Juul Arne, har laget fint golfantrekk til meg.

Jeg syntes selv at det gikk ganske bra, og de andre skrøt veldig og sa at jeg måtte være et naturtalent.

Dag 3:

Nå var det endelig klart for avreise til Italia. Vi skulle fly fra Gardermoen som ligger litt nord for Oslo, og lande på en flyplass som heter Bergamo. Denne flyplassen ligger litt utenfor en stor by i Italia som heter Milano. Da vi kom frem dit hadde Jens ordnet med en leiebil som vi skulle bruke videre på turen. Før vi gikk om bord på flyet måtte vi ordne billettene til oss alle. Damen som ordnet dette for oss, syntes det var spennende at jeg skulle være med på tur, og ønsket meg lykke til.

Her viser jeg passet mitt til damen som ga oss billetter.

Flyturen gikk veldig fint, og gutta kjøpte mat til meg på flyet. De som jobbet ombord spurte om jeg ville treffe de som kjørte flyet, og inviterte meg frem til cockpiten.

Gjett om jeg er stolt! Her sitter jeg sammen med Magnus og Jonas som førte oss trygt frem.
Se så mange knapper og brytere de må holde orden på!

Etter at vi landet på flyplassen i Bergamo, kjørte vi inn til Como der vi skulle bo på et hotell som heter Posta. Jeg syntes det var veldig mye trafikk på veiene, men Jens er flink til å kjøre og turen frem gikk bra.

Da vi kom frem til Como, var været veldig dårlig. Regn og vind og kun 6 grader syntes vi ikke noe særlig om. Vi trøstet oss med at været sikkert ble bedre til neste dag da vi skulle ut og spille på en bane som heter Menaggio.

Her ser dere meg sammen med Thorolv utenfor hotellet vi bodde på.

Dag 4:

Menaggio er en bane som ligger nesten 500 meter over havet med en fantastisk utsikt med snødekte fjell i bakgrunnen.

Første kvelden på hotellet lærte guttene meg golfreglene slik at jeg senere kun hadde igjen den praktiske prøven før jeg fikk mitt Grønt kort. Reglene syntes jeg var ganske lette å forstå og prøven etterpå gikk greit.

Gutta og meg før vi skal ut og spille på Menaggio.

Banen var veldig fin, men ganske vanskelig å spille godt på. Det var mange trær og ganske smale baner.

Flott utsikt!

Etter runden gikk vi inn i klubbhuset og fikk oss litt mat. I Italia har de veldig mye god mat og spesielt synes jeg pizza og pasta smaker godt.

Dag 5:

I dag skal vi spille på en bane som heter Monticello. Dette er en bane som er lettere å spille på, for det er mer åpent terreng der. Men også på denne banen er det veldig mange trær. Jeg tror Per Guttorm sa at det var plantet over 2000 trær på banen da den ble bygget. Før vi gikk ut skulle jeg prøve meg på den praktiske delen til Grønt kort. Dette gikk også veldig bra, og etterpå fikk jeg endelig kortet mitt, og var klar til å spille en hel golfrunde selv. Jeg var så spent at jeg kjente at jeg skalv da jeg skulle slå ut den første ballen. Selv om runden ikke gikk så veldig bra for meg, fikk jeg ros av de andre og de sa at den første runden de spilte ikke gikk så bra for dem heller. Men målet mitt for turen var nådd, nå har jeg Grønt kort! Yippi!!!

Jens er glad for at han fikk ballen i hullet!

Dag 6:

Dette var siste dagen på turen vår, og vi skulle spille en bane som heter Golf Club Milano. Her gikk spillet mitt mye bedre, og jeg spilte like bra som både Per Guttorm og Juul Arne. Jeg tror de var veldig stolte av meg og syntes at jeg hadde lært meg dette spillet fort.

Her er jeg utenfor klubbhuset til Golf Club Milano.

Selv om det ble mye golfspilling på turen, var vi også ute for å handle og se på hva Como hadde å tilby. Det er mange flotte forretninger i byen, og det virker som om de som bor der har det veldig godt.

Mye fint å se på!

Vi spiste masse god mat, og de som jobbet på restaurantene syntes det var trivelig at jeg var med. Jeg lærte meg også litt italiensk på turen.

Når italienerne sier: Buongiorno! Come sta? Betyr dette: God dag! Hvordan står det til?

Hvis du svarer de: Sto bene, grazie, betyr det: Bare bra takk!

Jeg fikk til og med være med å kjøre golfbil på en av banene!

Siste kvelden i Como spiste vi på en fin restaurant, og vi koste oss lenge og vel.

Jeg ønsker å takke gutta for at de tok meg med på tur, og ser frem til å spille på golfbanen her i Trysil!