Gjett om jeg ble kjempeglad da Hilde bød meg med på tur til Tallin, hovedstaden i Estland!

Hilde er superflink til å sy, så jeg håpet at hun kunne lære meg den kunsten. Jeg hadde  nemlig så lyst på min egen veske som jeg kunne ha med på turen.  Ragnar blir nemlig litt sur når jeg maser om å få låne sekken hans. Hilde gjorde noen tapre forsøk på å lære meg litt lappeteknikk, men tror du jeg fikk til det med de butte labbene mine? Nei og nei. Det endte med at Hilde måtte sy hele veska for meg. Ble den ikke fin? I akkurat de rette fargene for meg som liker lilla!

Vi reiste med båt fra Stockholm til Tallin. Dette var i september, nesten på dagen 10 år etter at "Estonia" forliste og 858 mennesker druknet. Da vi var vel hjemme igjen fikk vi vite at den båten vi hadde reist med var helt lik "Estonia". Bra vi ikke visste det på forhånd, da hadde vi kanskje ikke turt å reise.

Tallins gamleby er omgitt av en stor mur. Innenfor muren er det mange vakre, gamle bygninger:

Utenfor muren er det "gråere", mer biltrafikk og støy. Vi var først på  sightseeing utenfor bymuren med buss. Vi hadde med oss en guide som fortale om det vi så på turen: Den lange, hvite sandstranden, klosterruinen til Pirita kloster fra 1500-tallet -

- og skogkirkegården hvor mange kjente estlendere er begravet. Like ved den botaniske hagen fikk vi endelig gå ut av bussen og strekke på bena. Og ikke nok med det - her lå det 314 meter høye TV-tårnet som vi var opp i.

Det var skummelt å kjøre opp og ned med heis, men det var en fantastisk utsikt fra restauranten opp i tårnet - og da vi kom ned igjen og fikk se de fantastiske glassvinduene og fontenene, var redselen glemt.

På turen tilbake til gamlebyen stoppet vi ved sangfestivalplassen "Den syngende revolusjon", hvor det er plass til et kor på 3000 sangere. Skal si den var enorm!

Da vi var tilbake i gamlebyen gikk vi ut av bussen, og vandret rundt i byen sammen med guiden. Hun fortalte oss om byens historie og alle de gamle bygningene vi så. Jeg ble aller mest imponert over Aleksander Nevski-katedralen, som skilte seg ut fra de andre kirkene på grunn av de runde tårnene.

Over alt hvor vi gikk var det trange smug, salg av håndverk, koselige butikker og betjening. Og så rent det var, mye renere enn i norske byer!

Etter en liten hvil på hotellet -

- og litt god mat

- var vi klare for en shopperunde. Damene jeg var sammen med er helt håndarbeidsgale! - så vi fant fram til Katarina Guild - et smug med syv små butikker og studioer der vi kunne se kunstnere og kunsthåndverkere i arbeid. Dette var midt i blinken for reisefølget mitt!

Lin, rav og krystall var billig i Tallin - jeg kjøpte med en liten, lilla linduk til klassen. I gamlebyen var det flere markeder der de solgte linvarer og strikkevarer ganske billig. Her fikk jeg prøve meg som selger i en markedsbod!

Hilde og jeg var enige om at Tallin var en fin by - vi skulle gjerne vært der lenger. Kanskje vi kan reise tilbake før jul en gang, da er det julemesse, og hele rådhusplassen er fylt av boder med håndverk. Det skulle vært noe, det!

Til slutt skal du få titte på en av gavene jeg hadde med tilbake til Ragnar og klassen: