Jeg hadde gledet meg lenge til å besøke Danmark, for allerede tidlig på våren fikk jeg invitasjon fra Vilde og familien hennes til å bli med dem på sommerferie. Gjett om det ble en ferie full av opplevelser!

Etter å ha kjørt med ferje hele natta, reiste vi rett til Billund. Vi skulle være på campingplassen noen dager, og her var det mye moro å finne på. Det kilte veldig i magen da jeg fikk være med på hoppeputa!

Disse hoppeballene var midt i blinken for meg! - her ligger jeg rett ut og slapper av etter å ha hoppet nesten en hel time.

Etter all hoppingen smakte det godt med mat. Men noe så merkelig! - i Danmark hadde de røde pølser!

Hmmm - pene damer var det på campingplassen også - hysj, ikke si det til Lina!

Så kom det jeg hadde gledet meg aller mest til: Besøk i Legoland.

Først traff vi disse koselige ridderne

- og da vi gikk videre oppdaget jeg at nesten alt her var laget av legoklosser. Virkelig imponerende!

Jeg fikk sitte oppå en modell av Norges eldste stavkirke,

sole meg på dekket på en legobåt,

og hjelpe og trøste! - sitte inne i gapet på en legoløve!

Takk og lov kom jeg meg velberget ut fra løvegapet og kunne slappe av sammen med vennene mine.

Utpå dagen begynte det å regne, men pytt, pytt - regndressen reddet pelsen og klærne mine. Vi tok oss en tur bort til indianerne. For en imponerende hodepryd, en slik en vil jeg ha også!

Før vi forlot Legoland tok vi oss en tur opp i utsiktstårnet.

Jeg er alltid så nysgjerrig på hvordan flagget til landene jeg besøker ser ut. Da jeg fikk se det danske flagget, oppdaget jeg at jeg er jo kledd i danske farger! Tøflene som Vildes oldemor hadde strikket til meg passet perfekt til Danmark-turen!

Fra Billund gikk turen sørover, og tror du ikke vi passerte grensen til et land jeg ikke hadde vært i før! Tyskland! Jeg fant raskt et tysk flagg.

Men så oppdaget jeg et annet flagg, og da fortalte mamma'n og pappa'n til Vilde at både Danmark og Tyskland og mange andre land i Europa er med i noe som heter EU, og derfor har disse landene EU-flagg også. Merkelig - to flagg i samme land . . .

Vi lå på hotell i Tyskland, og da jeg hadde lagt meg om kvelden fikk jeg et akutt anfall av lengsel etter Lina. Jeg syntes det var så lenge siden jeg hadde sett henne.

Men ensomhetsfølelsen varte ikke lenge. Det fine med å reise er at man lett får nye venner, og her ser du kompisen jeg traff på morgenkvisten. Han heter Hotwürst!

I Tyskland snakket menneskene et språk jeg ikke forsto så mye av, så vi vendte snart tilbake til Danmark. Men jeg bestemte meg for at Tyskland vil jeg tilbake til!

Da vi kom til Gråsten slott gikk vi ut av bilen for å strekke litt på beina, og da benyttet jeg anledningen til å prøve meg som slottsvakt. Jeg er nok litt for rastløs etter alle reisene mine til å være slottsvakt på heltid!

Turen vår gikk videre, og jeg syntes det var en stor opplevelse å komme til Odense og se huset der H. C. Andersen hadde bodd.

Jeg synes at H. C. Andersen har diktet så mange fine eventyr. Jeg får alltid tårer i øynene og klump i halsen når jeg leser "Den lille piken med fyrstikkene". Litt flaut egentlig, så da jeg fikk se den standhaftige tinnsoldaten inne i huset, bestemte jeg meg for at DET eventyret ville jeg lese til vennene mine i 3A når jeg kom hjem.

Kari leste "Prinsessen på erten" da jeg fortalte klassen om Danmark, og se så fine bilder klassekameratene mine laget fra det eventyret:

Jeg syntes nesten jeg hørte H. C. Andersen fortelle meg et eventyr da jeg satt på flosshatten hans på denne statuen.

Vi måtte reise videre, og denne gangen gikk ferden over ei laaaang bro. Jeg fikk høre at Danmark består av halvøya Jylland, og dessuten 500 øyer. Vi kom over til den største øya som heter Sjælland. Her ventet nye opplevelser. Først i Bonbon-land, der all Bonbon-godisen kommer fra. Etter å ha spist masse godis, kjørt flere karuseller, og deretter tittet på verdens største kjærlighet på pinne, måtte jeg bare legge meg rett ut for å komme til hektene igjen.

Endelig var vi framme i Danmarks hovedstad, København. Her besøkte vi Louis Tussauds vokskabinett. Jeg trivdes godt sammen med Charlie Chaplin

og Mor Theresa,

men aller mest spennende syntes jeg det var å treffe kong Harald og dronning Sonja. Jeg prøvde å sette meg på fanget til dronning Sonja, men da gikk alarmen, så jeg hoppet fort ned igjen!

Etter London-besøket har jeg virkelig fått øynene opp for shopping, og i København fant jeg butikken for meg. Her solgte de bare bamseting! Her ser du meg med nesa i sky etter at jeg hadde fått kjøpe meg tørkle og solbriller. Synd jeg ikke hadde disse brillene da jeg var på Galdhøpiggen!

Jeg har alltid lurt på hvordan jeg ble til. Jeg har hørt om blomster og bier og storker, men jeg ante ikke at det var slik som denne dama viste meg inne på bamsebutikken. Hmmm . . . livet er fullt av overraskelser.

Vi kunne ikke besøke København uten å se på Den lille havfruen. Det var mørk kveld da vi kom til henne.

På tide å tenke på hjemveien. Det ble mye bilkjøring, og jeg hjalp til så godt jeg kunne.

Den siste dagen av ferien vår tilbrakte vi ved Skagen.

Like flatt her som i resten av Danmark.

Mange kjente kunstnere har vært her og malt bilder. Dette nydelige bildet har Michael Ancher malt:

Så var det båttur over til Norge igjen. De siste danske kronene -

forsvant fort da jeg prøvde meg på en enarmet banditt.

Nei, da var det bedre å være på broen og både se og hjelpe til med å styre den store båten.

Etter en siste titt på radarskjermen var det på tide å gjøre seg klar for ilandstiging i Norge.

Både Vilde og jeg var slitne -

men vi var enige om at dette hadde vært en alle tiders tur. Takk til hele familien for at dere holdt ut med meg i tre hele uker, og ga meg så mange nye og flotte opplevelser!