Tenk så glad jeg ble da Karoline spurte om jeg ville bli med til Thailand igjen! Dette er smilets og vennlighetens land! Det var litt skummelt også ettersom jeg ikke kjente reisefølget mitt, men det gikk så fint! Vi bodde på et trivelig hotell på vestkysten av øya Phuket, litt sør i Thailand.

Thailands lange kystlinje, fine strender og idylliske øyer lokker mange turister til området, men vi hadde det så rolig og behagelig, noe som var godt etter den lange flyturen.

Thailand har tre årstider: Sommer fra mars t.o.m. mai, regntid fra juni t.o.m. oktober og vinter fra november t.o.m. februar. Vinteren i Thailand er helt ulik vinteren i Norge. Det var varmt!
Skal si det var godt da vi tok båt til Phi-Phi Island. Vi kjørte en liten båt med 600 hk., og da ble det fart skal jeg si deg! Øyene ligger sørøst for Phuket, og er kjent for sitt fantastiske landskap. Det er mange som klatrer i kalksteinsklippene som har 3-400 meter loddrette vegger.

I tillegg lokkes mange til det krystallklare vannet med fisker i mange farger. Her kastet reisefølget seg ut i vannet, mens jeg måtte nøye meg med å prøve snorkelen . . .

På denne turen plukket vi fine skjell og koraller som var skylt i land, men så leste vi heldigvis at dette var ulovlig og kastet de uti igjen. Vi kunne ha blitt satt i fengsel hvis vi hadde blitt tatt med skjell og koraller i bagasjen!

Den 29. januar var vi med på kinesisk nyttårsfeiring. Festlighetene er like viktige for menneskene i Thailand som julen er for oss. Hvert år får navn etter tolv symboler, og 2006 er hundens år.

Kinesisk nyttår ble feiret med danseoppvisninger og masse god mat. Ikke nok med at maten var god, de var så flinke til å lage mat av frukt og grønnsaker!

Vi lurte litt på hvorfor de laget så flott kinesisk fest på hotellet i Thailand, men kanskje det var fordi de aller fleste av dagens thailendere stammer fra tai-folket, som kom fra Sør-Kina?

Buddhismen er Thailands største religion. Over 90% av befolkningen tilhører denne religionen. Vi besøkte et buddha-tempel en dag - se så flott det var!

En Wat, som det heter, er en samling bygninger innenfor et område, og fungerer både som kloster, tempel og samfunnshus.

Vi tok av skoene og gikk forsiktig opp trappene og inn. Det var gullbelagte buddha-statuer på alteret.

Unge og eldre knelte og hilste mot buddhaene, før de utførte noen ritualer med rødmalte treklosser som ble kastet på golvet foran buddhaene.

De jeg var sammen med turte ikke å fotografere meg ved buddhaen av frykt for at noen skulle føle det krenkende, men på gelenderet med dragehode fikk jeg sitte.

Rett utenfor tempelet var det en kjempestor markedsplass, hvor det var tett i tett med boder hvor de solgte klær, sko, kjøtt, krydder og mange fremmede matretter.

På turen tilbake stoppet vi ved en orkide-hage, og her er noen av de nydelige blomstene:

Utenfor mange eiendommer så jeg små "dokkehus" på pæler, og lurte på hvorfor de hadde sånne. De så ut som våre fuglebrett, bare mye finere. Jeg fikk vite at det var åndehus som skulle blidgjøre markens ånder. De skulle pyntes, helst hver dag, med røkelse, mat og blomster. Jammen var det mye nytt og interessant å lære her!

I Thailand har elefanten høyere status enn noe annet dyr. Den har spilt en viktig praktisk rolle i Thailands historie, for eksempel i forbindelse med tømmerhogst. Elefantene blir gjerne passet av samme trener hele livet, og de forårsaker mye mindre skade enn moderne maskiner.
På en av utfluktene våre stoppet vi på et lite sted i skogkanten der de hadde elefanter, og jeg var så heldig å få hilse på!

I skogen rundt så vi mange trær som hadde en kopp festet nede på stammen. Vi fikk høre at dette var kautsjuk-tre, og at den hvite "melkesaften" var kautsjuk som det blir laget gummi av. Thailand produserer store mengder gummi hvert år.

Neste bilde viser hovedgata i Patong. For litt over et år siden ble alt vi ser her dekket av vann da tsunamien traff vestkysten av Sør-Thailand. Her er det tett i tett med forretninger, og stranda er til venstre på bildet.

Vi snakket med mennesker som fikk mye ødelagt av tsunamien, men som er kommet i gang igjen med forretningsvirksomhet. De arbeidet lange dager, og vi falt for denne kvinnen som sovnet over varene sine.

Vi hadde noen aldeles nydelige dager i Thailand. Dagene gikk fort og hjemreisen nærmet seg. Vi skulle hjem til Trysil-skogen med snø og skiføre, og gledet oss til det også. Takk til alle de gode, hyggelige menneskene vi møtte, og alt de gjorde for oss. Vi kommer igjen senere!

Til slutt vil jeg takke Thyra (tante til Karoline) og familien hennes for at jeg fikk bli med dem på denne fantastiske turen!